loader image

Tizenöt éve változatlan névvel és adószámmal

A Hajdú-bihari Napló március 16-án egész oldalas interjút jelentetett meg az alapításának 15. évfordulóját ünneplő HSA ügyvezetőjével, Mátyás Lászlóval. A teljes szöveget közöljük változtatás nélkül – érdemes elolvasni!

Ma ünnepli a 15. születésnapját a debreceni székhelyű személyzeti szolgáltató cég, a HSA Kft., amely a Budapest Business Journal üzleti szaklap szerint tavaly a legjobban teljesítő kelet-magyarországi vállalkozás volt munkaerő-kölcsönzésben és munkaerő-közvetítésben egyaránt. Szakemberhiány, áfacsalások és a címben megfogalmazott, manapság ritka erény is szóba került a cég ügyvezetőjével, Mátyás Lászlóval készült interjúnkban.

Miközben az interjú időpontját egyeztettük, megjegyezte, hogy 2015 a személyzeti szolgáltató cégek éve lehet. Mire alapozza a bizakodását?

Arra, hogy 2014 második felétől erőteljes növekedést érzékelünk a munkaerőpiacon. Több olyan cég is jelentkezett nálunk, amelyekkel a gazdasági válság előtt üzleti kapcsolatban álltunk, és mostanra erősödtek vissza annyira, hogy újra szükségük lett a munkaerőre. Annak a tendenciának köszönhetően, hogy a cégek fejlődése beindult, mostanra egyfajta vákuum keletkezett a piacon, radikálisan csökkent az elérhető munkaerő száma. így felértékelődött a személyzeti szolgáltatói szektor szerepe és felelőssége abban, hogy a cégek ki tudják elégíteni a munkaerőigényüket.

A gazdasági válság okozta nehézségekre gyakran hivatkoznak a vállalkozók. Kicsit konkrétabban megfogva önöket mennyire vetette vissza?

2008-ban érintett meg minket a válság szele, amely tornádóvá növekedett, és csaknem elvitte a fejünk felől a házat, amelyet akkor már nyolc éve gondosan építgettünk. A cégek jelentős része azzal küszködött, hogy ne kelljen komoly leépítéseket eszközölnie, és ebben a helyzetben sorra mondták fel a munkaerő-szolgáltatási megállapodásaikat. Ez a mi életünkre olyan hatással volt, hogy négyszer annyi munkával negyedannyi bevételt tudtunk generálni, mint korábban. Itt köszönetet kell mondanunk azoknak a partnereinknek, akik a nehéz időkben is kitartottak mellettünk, mert ha ők nem lettek volna, most könnyen lehet, hogy nem beszélgetnénk.

ELFOGYOTT A MAGYAR SZAKEMBER

Említette, hogy egyre kevesebb az elérhető munkaerő, amit alátámaszt, hogy 2014 utolsó negyedévében 80 ezer fővel csökkent a munkanélküliek száma az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Ez alapvetően örömhír, mégis azt vettem ki a szavaiból, hogy problémákat vet fel.

Problémának semmiképpen sem nevezném, de az kétségtelen, hogy a cégek toborzási metódusát és a személyzeti szolgáltatók munkáját megbonyolítja. Ha kisebb a választék, abból nyilvánvalóan nehezebb megtalálni a megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerőt. A magasan kvalifikált embert követelő pozíciók esetében már csak úgy tudunk reagálni a növekvő igényekre, hogy a környező országokban, Romániában, Szerbiában, Szlovéniában, Szlovákiában és Ukrajnában is toborzunk, ugyanis Magyarországon egyszerűen nincsen elég szakember.

Ezt első hallásra nehéz elhinni…

Pedig nem kell csodálkozni rajta! Az elmúlt három évben hála ég ebbe a régióba is számos olyan komoly befektető érkezett, amelyek egymással párhuzamosan hozták létre a szolgáltató parkokat és termelői egységeket. Ezek a cégek már felszívták a mérnöki, informatikai vagy logisztikai területen képesített, illetve az idegennyelveket beszélő munkaerő jelentős részét Magyarországon. De még a HR-szakembereket is bele lehet venni ebbe a körbe. Hangsúlyozom, napi szintű hiányról van szó, az említett területeken folyamatosan keressük a jelölteket.

Nincsen alternatív megoldás a külföldi toborzás mellett?

Kollégáimmal úgy hisszük, egyre nagyobb szerepe lesz annak, hogy bekapcsolódjunk a képzésbe. Rengeteg olyan szakma van a régióban, amelyekben a tanult szakembergárda kiöregedőben van, az utánpótlás pedig nem létezik. A HSA a felnőttképzési üzletágával, a környékbeli vállalatokkal karöltve próbálja megoldani a problémát azzal, hogy beiskolázza és kiképzi az új generáció tagjait.

Melyek ezek a hiányszakmák?

A mi környezetünkben a legakutabb segítséget a varrónő, a lakatos, a targoncás és a CNC gépkezelői szakmák igénylik.

Mekkora volt a legnagyobb létszám, amit a HSA biztosított egy cég számára?

Napi 700 fő volt az eddigi maximum, amelyet egy üzemben foglalkoztattunk.

A MINIMáLBéR TéNYLEG A MINIMUM

Ha jól sejtem, akkor ezt a mennyiséget a munkaerő-kölcsönzési üzletágukon keresztül hozták össze. Tapasztalatai szerint menyire lett elfogadott ez a foglalkoztatási forma a régióban?

A HSA 2000-ben a munkaerő-kölcsönzéssel indult útjára, és ez a forma tökéletes keretet adott annak, hogy továbbvigyem azokat az alapelveket, amelyeket korábban a diákmunka terén is vallottam: a rugalmasságot és a megrendelések 100 százalékos teljesítéséhez való ragaszkodásomat. Mivel akkoriban nem voltak közismertek a munkaerő-kölcsönzésben rejlő lehetőségek Kelet-Magyarországon, az is feladatunk volt, hogy bemutassuk a partnereknek a folyamat előnyeit. Ezzel nem is volt probléma, hiszen fogékonynak mutatkoztak, ám amikor szóba kerültek az anyagiak, egyből a fékre tapostak. Ebben a régióban hosszú évekig azt várták a vállalkozók a munkaerő-kölcsönzéstől, hogy a saját alkalmazottaiknál olcsóbban jussanak munkaerőhöz. Mivel azonban sok helyen minimálbéres megállapodások voltak érvényben, erre nem volt, nem lehetett válaszunk, mert nekünk mindig fontos szempont volt, hogy legális úton járjunk és betartsuk a Munka törvénykönyvének előírásait. Tehát nem a szolgáltatás megkedveltetése volt nehéz, hanem a költségeinek elfogadtatása.

Ha nem olcsóbb, akkor miért éri meg a megrendelőnek a munkaerő-kölcsönzés?

Mert megszűnik számára az összes foglalkoztatási kockázat, amelyet a szerződés aláírásának pillanatától kezdve a kölcsönző cég visel magán. Például nem kell munkaerő-kieséssel számolnia betegszabadság, táppénz vagy rendes szabadság esetén, hiszen ezekben az esetekben mi pótoljuk a hiányt. Tehát ha 100 emberre van szüksége, akkor mindig 100 embert biztosítunk neki. Aztán nem kell számolnia a beléptetési költségekkel sem: mi küldjük üzemorvoshoz a dolgozókat és mi szereljük fel őket munkaruházattal. Ha belegondolunk, ezzel jelentősebb létszám esetén rengeteget spórol a kölcsönvevő. Ráadásul ha maga toboroz, nem tudhatja előre, hogy ezek a költségek nem lesznek-e ablakon kiszórt pénzek, mert a munkavállaló valamiért nem válik be. Mi viszont alaposan kiválasztott és felkészített embereket kölcsönzünk ki neki.

A korábban említett 700 fő esetén mennyire bonyolult ezt megoldani?

Minimum másfél–két hónapos előkészületi munkát jelent számunkra, hiszen a kiválasztástól el kell jutnunk arra a pontra, hogy az első munkanapon mindenki tökéletesen tudja a dolgát. Emellett persze ott vannak az adminisztratív terhek is, amelyekkel szintén nem a kölcsönvevőnek kell foglalkoznia. Munkaszerződések elkészítése, bérszámfejtés, különböző bérezési konstrukciók kialakítása, cafeteria – rendkívül színes a paletta. Ráadásul a jó szolgáltatás érdekében mi a HSA-nál sok olyan pluszt is magunkra vállalunk, amely egyébként a megrendelő feladata lenne, például esetenként elvégezzük helyette a munkavédelmi oktatás megszervezését, kiadjuk a munkavédelmi felszereléseket, kezeljük a különböző nyilvántartásokat.

A hsakft.hu honlapon azt írják, hogy nonstop ügyfélszolgálattal szolgálják ki a partnereiket. Ez azt jelenti, hogy ha éjjel kettőkor jut eszembe, hogy munkaerőre van szükségem, akkor is elérhetőek?

Igen, teljesen indifferens, hogy mikor érkezik be hozzánk egy megrendelés, jöhet az éjfélkor vagy akár éjjel kettőkor is, ahogyan említette. Utóbbi azonban kevésbé jellemző, mert úgy vettük észre, a partnereinknek is szükségük van az alvásra… Ugyanakkor az már többször hasznosnak bizonyult, hogy jóval az általános munkaidőn túl is elérhetőek a kollégáim, mert ha este 11-kor jelzik, hogy másnapra munkaerőre van szükség valahol, akkor is képesek vagyunk reggelre teljesíteni ezt a kérést.

VéGE AZ áFACSALóK VILáGáNAK

A munkaerő-kölcsönzés kapcsán nem lehet szó nélkül elmenni a szektorban történt hatalmas adócsalások mellett. A kormány szerint tavaly 30–35 milliárd forint áfa tűnt el a költségvetésből az atipikus foglalkoztatásban. Hogyan látja ezt a problémát?

A HSA alapító tagja a Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének, amely szervezeten keresztül sokat tett azért, hogy a tavalyi botránysorozat után végre megtisztuljon a piac. Minél előbb el akartuk érni a kormányzatnál, hogy bevezessék a fordított áfa alkalmazását az építőipar mintájára ebben a tevékenységi körben is, ami egy stratégiai lépés volt a csalások ellen. Sajnos Kelet-Magyarországon több olyan vállalkozás is üzemel, amely évről-évre új ügyvezetővel és új cégnévvel árulja a munkaerő-kölcsönzési szolgáltatásait. Nem nehéz kitalálni, hogy miért van szükségük a gyakori névváltoztatásokra… A legszomorúbb az egészben, hogy tettestársakat is találnak a tevékenységükhöz, hiszen a megrendelőnek is tisztában kell lennie azzal, hogy tavaly még más néven szolgáltattak. Tulajdonképpen nyílt titok, hogy mi folyik a háttérben.

A január elsejével bevezetett fordított áfa reálisan felszámolhatja a csalásokat?

Hiszek benne, hogy igen, mert ebben a rendszerben a kölcsönzők már nem gazdálkodhatnak az áfával. Mivel minden cég életében megvannak azok a költségek, amelyek áfát tartalmaznak, ám innentől kezdve nem lehet ezeket visszaigényelni, rendszeresebb adóhatósági ellenőrzésekre számíthatnak a szektorban érdekeltek. Az építőiparban lecsökkent a törvénytelen szolgáltatók száma, bízom benne, hogy ez a munkaerő-kölcsönzésben is megtörténik.

A HSA hogyan tud tiszta maradni ebben a fertőzött közegben?

Az életkorunk a válasz erre a kérdésre. Az, hogy 15 éve ugyanazzal a névvel és adószámmal vagyunk jelen a piacon, mindent elárul, nincsen takargatni valónk. Ráadásul ezt a másfél évtizedet munkaügyi- és adóbírság nélkül vészeltük át, ami úgy gondolom, a kelet-magyarországi székhelyű cégek között egyedülálló. Kitartás és elhivatottság munkál bennünk, ennek köszönhetően tudtunk a gazdasági válság idején is kitartani az elveink mellett. Abban járunk az élen, hogy ismerjük a régió sajátságos igényeit, és tudjuk rájuk a sajátságos válaszokat. Sosem törekedtünk országos lefedettségre, ehelyett Kelet-Magyarországon reagálunk valamennyi személyzeti szolgáltatói igényre. Mi debreceni cég vagyunk, és az is maradunk!