Mit tehet egy pályakezdő, vagy karrierje elején járó munkavállaló, ha érvényesülni akar a tapasztaltabb konkurenciával szemben?
Valahol minden karriert el kell kezdeni, és ilyenkor sokszor attól is könnyen leizzadhat az ember, ha arra gondol, hogy egy A4-es papírt meg kellene töltenie tartalommal, amikor önéletrajzot ír. Nem kell azonban esélytelennek éreznünk magunkat akkor sem, ha vélhetően hozzánk képest nagyobb tapasztalattal rendelkező munkavállalókkal kell összemérnünk magunkat egy kiválasztási folyamatban. Nem minden a szakmai múlt, vannak cégek, amelyek elsősorban számukra fontos kompetenciákat keresnek a pályázókban, nem pedig sokéves tapasztalatot. Szépen lehet ellensúlyozni a kevés szakmai múltat is, csak tudni kell, hogyan.
Használjunk kompetencia alapú önéletrajzot
Az ilyen típusú önéletrajz felépítése nagyban eltér a hagyományostól, hiszen nem az előző munkahelyeinkre és feladatköreinkre koncentrál, hanem a megpályázott munkakör szempontjából releváns kompetenciáinkon van bennük a hangsúly. Vagyis kiemeljük és konkrétumokkal alátámasztva kifejtjük azt a három-négy képességünket, amelyeket magabiztosan használunk, és amelyek alapján pontosan megfelelünk az elvárásoknak. Belefűzhetjük tanulmányainkat, szakmai ismereteinket, gyakorlati tapasztalatainkat is. Ez a formátum kifejezetten pályakezdőknek, illetve karrierváltóknak lehet igazán hasznos, akik a megcélzott munkához hasonló gyakorlattal esetleg még nem rendelkeznek, mégis szeretnének rámutatni alkalmasságukra.
Tudjunk jól hallgatni az állásinterjún
Mindenféle képzettségtől vagy tapasztalattól függetlenül a jó kommunikációs készséggel rendelkező jelöltek előnyt élveznek a legtöbb cégnél. A jó kommunikáció első lépése pedig a jó hallgatás, azaz képesek vagyunk kivárni, hogy az interjúztató a gondolatmenete végéhez érjen (sose szakítsuk félbe!), és aktívan figyelünk a mondandójára. Az általa elmondottakat pedig beleszőjük a válaszainkba, ezzel is jelezve, hogy mennyire figyelmesek voltunk. Egy leendő új kolléga esetében ez a képesség különösen fontos, hiszen az első heteiben új információk sokaságát kell befogadnia és feldolgoznia, aminek a zökkenőmentességéhez elengedhetetlen az aktív hallgatás képessége.
Mutassuk be, mennyire vagyunk tanulékonyak
Rendelkezhet valaki bármekkora szakmai tapasztalattal, egy új munkahely, egy új pozíció mindig tanulási folyamattal kezdődik. Meg kell ismerni a cég munkamódszereit, az új kollégák személyiségét – meg kell tanulni beilleszkedni a rendszerbe. Ha be tudjuk bizonyítani a felvételi eljárás során, hogy gyorsan és hatékonyan tanulunk, akkor biztosan előnybe kerülünk. Hozzunk konkrét példát arra, amikor rendkívül gyorsan kellett egy új képességre szert tennünk annak érdekében, hogy megoldjunk egy feladatot. Ezzel azt is érzékeltethetjük, hogy alkalmasak vagyunk az önálló munkavégzésre, hiszen a tanulékonyság feltételezi a jó problémamegoldó-képességet is.