Az üzleti élet Facebookjának nevezik a LinkedInt, és ezt egyre kevésbé érezzük túlzásnak. Külföldön már rég felfedezték, hogy milyen lehetőségek rejlenek ebben a közösségi oldalban, de az elmúlt egy évben idehaza is megindult a netes karrierépítés.
Míg a Facebook a magánélet virtuális színtere, egy jó LinkedIn-profil tele van használható üzleti információval, ajánlással, az illető szakmai tudásának megerősítésével, és könnyen képet adhat tulajdonosának kapcsolati hálójáról is. Azaz egy perc alatt bárkinek az online önéletrajza elérhető rajta, amely ráadásul hitelesebb az e-mailen elküldött verziónál. Itt nem lehet csak úgy beírni valamit, hiszen a kapcsolati háló kapásból mindent alátámaszt vagy éppen megcáfol.
A LinkedIn egyik legnagyobb fegyvere is erre hegyeződik ki, ez pedig az úgynevezett endorse, azaz ajánlás. A tagok megerősíthetik, igazolhatják ismerőseik képességeit, tudását, szakértelmét. „XY valóban ért a programozáshoz?” – ilyen és ehhez hasonló kérdéseket dob fel a rendszer automatikusan a felhasználóknak, akik egyetlen gombnyomással igazolhatják ismerősük tudását. Ezek az ajánlások pedig olyanok, mint a hoteleknél a csillagok: minél több van belőlük, annál jobb minőséget feltételezünk a tulajdonosáról.
A legnagyobb tévedés a LinkedInnel kapcsolatban, hogy közvetlenül és azonnal lehet rajta állást találni. Sokan csak akkor regisztrálnak vagy éppen élesztik fel, gondozzák a profiljukat, amikor égető az álláskeresésük, és ha ez nem hoz azonnali eredményt, azt kudarcként élik meg. A LinkedIn azonban sokkal több egyszerű álláskereső portálnál, ez a karrierépítés Mekkája. Ez viszont hosszadalmas folyamat, amelyben a regisztráció csak az első lépés.
Az oldal leglényegesebb funkciója a kapcsolatépítés. Például egy felső vezető elérhetőségét ismeretlenül csak Columbo-i módszerekkel lehet kideríteni, hiszen a központi számon és e-mailen keresztül a titkárság rázza le az érdeklődőt. De a LinkedInen komolyan veszik az embert, és gyorsan kiderül, hogy három lépésben szó szerint bárkihez eljuthatunk.
Magyarországon is egyre több HR-es keresi a megfelelő munkaerőt az oldalon keresztül, így aki nincs rajta, eleve kizárja magát a körből. A toborzással foglalkozó szakemberek persze rengeteg profilt látnak nap mint nap, így valami szokatlant kell látniuk ahhoz, hogy alaposabban megnézzék a jelöltet – a sablon, mint általában, itt sem működik.
Tippek LinkedInezéshez:
1. Mosolygós profilkép: ez az első benyomás, ha nem megnyerő a fotód, már el is buktál.
2. Legalább két korábbi munkahely: tárgyilagos leírással, pályakezdők esetén lehet egyetemi aktivitás is.
3. Legalább egy oktatási intézmény: kapcsolatot építesz, minél több kapcsolódási pontod van másokkal, annál jobb!
4. állítsd be az URL-címedet: könnyebben rád lehet keresni, ha egyszerűen megjegyezhető a címed – hu.linkedin/in/neved
5. Aktivitás: lépj be szakmai csoportokba, szólj hozzá a témákhoz, mert ezek mind alátámasztják a szakértelmedet.