Rengeteg álláshirdetéssel találkozni az interneten, de sajnos nem mindegyik mögött van komoly szándék, itt is előfordulhatnak átverések. Ha törvényes, megbízható, korrekt és mindig időben fizető munkahelyre vágyunk, akkor kövessük a következő tippeket, mielőtt beküldjük a jelentkezésünket és az önéletrajzunkat!
1. Van-e regisztráció vagy hivatalos e-mail cím a kiírásban?
Az egyik első árulkodó jel arról, hogy milyen komoly céggel és állásajánlatával van dolgunk, az a jelentkezés módja. Nagyobb, megbízható cégeknél előfordul, hogy a honlapjukon keresztül, regisztrációt követően a karrieroldalukon lehet jelentkezni az állásra a megfelelő adatok és dokumentumok megadásával, ahogyan azt a HSA állásajánlatainál is láthatjuk. Ezen kívül gyakori megoldás, hogy a kiírásban megadott e-mail címre kell elküldeni a jelentkezési szándékot az önéletrajzzal együtt. Ebben az esetben a komoly vállalkozások biztosan hivatalos, céges e-mail címet adnak meg. Ha viszont az ingyenes szolgáltatókra jellemző e-maillel találkozunk (Gmail, Freemail, Yahoo, Vipmail stb.), gyanakodhatunk. Mennyire komoly cég az, amelyik még azzal a minimális szervezeti háttérrel sem rendelkezik, hogy legyen egy hivatalos e-mail címe?
2. Milyen a cég weboldala? Van-e egyáltalán?
Akkor is érdemes utánanézni az állást hirdető cégnek az interneten, ha valamilyen álláskeresői portálon futunk bele a felkínált munkalehetőségbe. 2018-ban a legtöbb vállalkozásnak már van weboldala – ha nincsen, az sokatmondó lehet. De ne elégedjünk meg azzal, hogy van honlap, nézzünk körbe rajta, mert ez kicsit olyan, mint az ember lakása. Ahogyan valakinek az otthonából lehet következtetni a személyiségére, úgy egy céges honlap is árulkodó lehet a szervezetről. Minél profibb a weboldal, valószínűleg annál komolyabb a vállalat is. Az sem mindegy, hogy a honlap tartalma kizárólag az ügyfeleknek szól, vagy foglalkoznak-e a saját dolgozóikkal is, bemutatják-e őket, mint a HSA, amelynek van egy erre szolgáló cikksorozata. Ha így tesznek, máris többet megtudtunk az ott dolgozókról, így nagyobb bizalommal fordulhatunk a cég felé.
3. Mit találunk a cégről a közösségi médiában?
Érdemes rákeresni a cégre a közösségi médiában is, elsősorban a Facebookon, amelyen a legtöbb komoly vállalkozás igyekszik kapcsolatot tartani a partnereivel, ahogyan azt a HSA is teszi. Itt számos új és sok esetben elfogulatlan információt szerezhetünk be a munkáltatóról. Jó viszonyítási pont, hogy hány ember követi a cég oldalát, mert minél nagyobb ez a szám, annál ismertebb és megbízhatóbb vállalatról van szó – általában a több ezres, netán a tízezret meghaladó lájkolói szám már tekintélyes tábornak mondható egy cég esetében. Figyelhetjük, hogy az emberek milyen véleménnyel vannak a vállalatról, amire a legjobb az értékelések ellenőrzése, ezt ugyanis a Facebookon nem tudják cenzúrázni a cégek: az egycsillagos lehúzó értékelés ugyanúgy az oldalon marad, mint az ötcsillagos dicséret. Nyilván minél több a jó vélemény, annál inkább tekinthetjük megbízhatónak a munkáltatót és ezáltal az állásajánlatát.