Ha menni kell, akkor menni kell. De nagyon nem mindegy, hogyan tesszük ezt. 5 hasznos diplomáciai tippet adunk munkahelyváltás esetére.
Hiába gondoljuk azt, hogy a volt kollégáinkkal már soha nem lesz dolgunk, ebben egyáltalán nem lehetünk biztosak. Nem feltétlenül azért, mert a későbbiekben újra munkát vállalnánk az adott cégnél – bár bölcsen tesszük, ha ennek a lehetőségét sem zárjuk ki teljesen –, hanem azért, mert azonos iparágban könnyen előfordulhat, hogy találkozunk még a volt munkatársakkal, fel kell vennünk velük a kapcsolatot, esetleg szívességet kell kérnünk tőlük. Ezért érdemes betartani a következő diplomáciai fogásokat, amikor távozunk a munkahelyünkről.
1. Köszönjünk el mindenkitől, akivel kapcsolatban álltunk
Miután a felettessel tisztáztuk a felmondás/elbocsájtás pontos menetét, mindenképpen kérdezzünk rá arra, hogy a munkatársakkal mikor és hogyan közöljük a hírt. Elképzelhető, hogy van erre bevett céges protokoll, és kiküldenek egy körlevelet a kollégáknak, de az is lehet, hogy ránk bízzák, hogyan szeretnénk tudatni a csapat többi tagjával a döntést. Írjunk személyesen is körlevelet, amiben röviden leírjuk, hogy hol folytatjuk, és köszönjük meg a közös munkát. Ez az udvarias gesztus még sokat érhet a jövőben!
2. Tiszta lelkiismerettel adjuk át a feladatainkat
Kötelességünk segíteni a cég zökkenőmentes működését azzal, hogy a kijelölt utódunknak, aki átveszi a feladatainkat, átadjuk a munkánkat. A jó szájízzel való elválás érdekében ezt ne nyűgként éljük meg, hanem lelkiismeretesen magyarázzunk el mindent a kollégáknak. Írjunk listát a feladatainkról, a futó projektekről, és adjuk át a tapasztalatainkat is.
3. Rakjunk rendet a munkaállomásunkon
Nyilvános toalettekben szokták kiírni a következő szöveget: „Kérjük úgy hagyja maga után a helyiséget, ahogyan ön is szívesen fogadná”. Mindez helytálló egy munkahelyváltás esetén is: takarítsuk le az íróasztalunkat vagy munkaállomásunkat, dobjuk ki a szemetet, pakoljuk össze a személyes cuccainkat, és vigyük őket haza. Nincs annál kellemetlenebb, mint amikor egy viharosan távozó munkatárs után a volt kollégáknak kell kitakarítaniuk.
4. Maradjunk higgadtak és együttműködőek
Ha igazságtalanságok és sérelmek vezettek a felmondásunkhoz, vagy nem értünk egyet az elbocsájtásunkkal, nagy a kísértés, hogy jól beolvassunk a felettesünknek, hiszen már úgy sincsen tétje a dolognak. De van: a méltóságunk megőrzése a tét. Jobban járunk, ha együttműködőek maradunk, és az építő jellegű, személyeskedést nélkülöző kritikáinkat is csak akkor fogalmazzuk meg, ha erre kérnek minket. Így a felettesünk ajánlására is nagyobb eséllyel számíthatunk.
5. Kerüljük a dicsekvő üzemmódot
Örüljünk neki, ha megkaptuk álmaink állását, szakmailag és anyagilag is jelentős előrelépést hozó munka miatt döntöttünk a felmondás mellett, de ne kezdjünk el ezzel dicsekedni az utolsó napjainkon. Egyrészt a magas lóról nagyot lehet esni, másrészt ezzel lekicsinyítjük az előző munkahelyünket és kollégáinkat. Csak annyit áruljunk el az új állomáshelyünkről, amennyi feltétlenül szükséges.