A mai munkaerő-hiányos helyzetben egyre inkább felértékelődik annak a jelentősége, hogy az értékes munkavállalókat megtartsák a cégek. Sokszor azonban a vezetők olyan hibákat követnek el, amivel egyenesen elüldözik őket. Bemutatunk hét ilyen tipikus hibát.
1. Túl merev szabályok
Minden cégnek szüksége van szabályokra, keretek közé kell szorítani a munkavégzés idejét, módját és alapvető céljait. Ezt azonban nem szabad túlzásba vinni, érdemes megadni a kellő szabadságot a munkatársaknak. Ne érezzék azt, hogy folyamatosan figyelik és kontrollálják őket, mert ezáltal el fogják veszíteni a munka iránti lelkesedésüket.
2. Teljesítmény el nem ismerése
Egy munkahely nem az óvoda, nem kell úgy tenni, mintha mindenki ugyanolyan jól végezné a dolgát. Természetes, hogy vannak jobban és rosszabbul teljesítő munkavállalók, ha viszont nem értékeljük kellőképpen a jó munkát, akkor az igazán értékes munkaerő igazságtalanságot fog érezni. Büntetésnek fogja tartani, hogy hiába végzi jobban a dolgát, ennek nincsen semmilyen eredménye és elismerése.
3. Gyenge munka tűrése
Minden csapat éppen annyira erős, mint a leggyengébb tagja. Ha valaki rosszul teszi a dolgát, azt a többiek is látják. Ha egy vezető eltűri a gyenge munkát, az teljes joggal idegesíteni fogja a jobban dolgozó kollégákat. Ez pedig vagy morálisan lehúzza őket, vagy pedig egy idő után megelégelik a helyzetet és felmondanak.
4. Nincsen köszönetnyilvánítás
Sokféle módja lehet a köszönetnyilvánításnak. Lehet ez egy-egy dicsérő szó, lehet előreléptetés, fajsúlyosabb feladatokkal való megbízás vagy lehet akár fizetésemelés is. Minden munkavállalót másféleképpen lehet motiválni, és egy jó vezető rászánja az időt arra, hogy megtudja, kire mivel tud hatást gyakorolni. De legfőképpen soha nem felejti el értékelni a jó munkát, hiszen dicséretre, pozitív visszajelzésre a legjobbaknak is szükségük van.
5. Emberség hiánya
Egy jó vezető amellett, hogy szakmailag profi, nem felejt el ember maradni sem. Fontos, hogy tudatosítsa magában, a munkavállalói nem gépek, hanem emberek, vannak érzéseik, problémáik, válságaik. Ha egy cégnél ezekre egyáltalán nincsenek tekintettel, és forgatják a szemüket, ha valaki mondjuk le mer betegedni, vagy néha munkaidőben kellene megoldania egy-két magánéleti problémát, az könnyen vezethet a szakításhoz.
6. Rejtve maradt végcélok
Néha valóban megkönnyíti a munkát, ha egy vezető csak kiosztja a részfeladatokat a beosztottjainak, de azzal már nem terheli őket, hogy amit csinálnak, az pontosan milyen összefüggésben áll a végcéllal. Az esetek többségében azonban ez nem kifizetődő stratégia, hiszen egy munkavállalónak fontos, hogy tudja, miért is dolgozik. Ez megadhatja számára a motivációt, az értékteremtés érzetével tölti el, hogy fontos része egy összetett folyamatnak. Ha nem tudja, miért dolgozik nap mint nap, miért lelkesedjen a munkájáért?
7. Alkotói szabadság korlátozása
Egy munkavállaló akkor tud a leghatékonyabban dolgozni, ha a magáénak érzi a munkáját. Ez csak akkor valósulhat meg, ha teret engednek neki az ötletei kibontakoztatására. Ha viszont soha semmit nem tehet bele saját magából a munkájába, akkor érzelmileg nem is fog kötődni hozzá, és könnyen dönthet a távozás mellett.