Jártál már olyan összejövetelen, ahol mindenki ismert mindenkit, kivéve téged? Idegenként bekerülni egy meglévő közösségbe sosem egyszerű. Hogyan viselkedjünk új emberként egy munkahelyen?
1. Ismerjük ki a szokásokat!
Ahány ház, annyi szokás – ez a legfontosabb dolog, amit a fejébe kell vésnie minden új dolgozónak. Különösen akkor érdemes ezt tudatosítani magunkban, ha már jelentősebb munkatapasztalat van mögöttünk, hiszen ilyenkor van egy határozott elképzelésünk a dolgok menetéről. Csakhogy egy új munkahelyen mindig nekünk kell alkalmazkodnunk a közösséghez, és nem fordítva. Hogy milyen szokások vannak, azt rengeteg tényező befolyásolhatja: a szakterület, a cégkultúra, az alkalmazottak átlagéletkora, de még a nemi összetétel is. Első lépésként érdemes nyitottnak lennünk a meglévő szokásokra, bátran érdeklődhetünk afelől, hogy van-e valamilyen szokás új munkatárs belépésekor.
2. Kerüljük a végleteket!
Nagyon sok múlik a kezdeti viselkedésünkön, hiszen a kollégák ekkor találkoznak velünk először. Két nagy hibát lehet ilyenkor elkövetni: ha túlságosan bezárkózunk vagy ha túlságosan harsánynak mutatkozunk. Mindkét végletet tanácsos kerülni. Ha túlságosan csendesek vagyunk, határozatlannak fogunk tűnni. Ha kérdeznek minket, mondjuk el a szakmai véleményünket, valamint próbáljunk nyitni a kollégák felé, beszélgetéseket kezdeményezni, amivel a szociális érzékenységünket mutatjuk. Ugyanakkor ne akarjunk egyből a középpontba kerülni, hangadónak lenni az elején, mert ezzel sérthetjük a meglévő hatalmi viszonyokat.
3. Helyezkedjünk megfigyelőállásba!
Fontos, hogy gyűjtsünk minél több információt a szervezetről, a munkatársak egymáshoz való kapcsolatáról, a jellemző gyakorlatokról, mert így tudunk a legkönnyebben beilleszkedni. Az első napokban, hetekben figyeljünk mindenre, ami körülöttünk zajlik, és próbáljunk a saját szemünknek hinni. Elképzelhető, hogy egy-egy kolléga alakítani akarja a véleményünket, de ezeket az információkat mindig átlagoljuk azzal, amit a többiek mondanak, illetve amit magunk észlelünk.
4. Kérdezzünk bátran!
Amikor új munkahelyre kerülünk, természetes, hogy nem vagyunk tisztában mindennel, nem ismerjük pontosan a munkafolyamatokat sem. Az első egy-két hét ebből a szempontból kicsit olyan, mint egy betanulás, és ezt a munkatársak is tudják. Ha nem értünk valamit, vagy nem vagyunk biztosak benne, kérdezzünk bátran, mert így nem hibázhatunk egy félreértés miatt. Ráadásul a kérdezéssel kapcsolatot teremthetünk a kollégákkal, akiknek jó érzés lesz, hogy hozzájuk fordulunk, hiszen ebben a helyzetben ők rendelkeznek a szükséges információval.
5. Maradjunk higgadtak!
Nehéz kérdés, hogy meddig számít valaki új fiúnak vagy új lánynak egy munkahelyen. Sokszor ez a következő új kolléga érkezéséig van így, ami lehet, hogy csak néhány hét, de akár egy-két évig is tarthat. Ez befolyásolhatja a cégnél betöltött szerepünket, illetve a hatalmi viszonyokat. A munkánk mindig magáért fog beszélni, de az újaknak kijáró ugratásokat kezeljük higgadtan, és egyszerűen lépjünk tovább rajtuk, így felesleges nézeteltéréseket kerülhetünk el.