loader image

Túlélőcsomag új kollégáknak egy munkahelyen

Jártál már olyan összejövetelen, ahol mindenki ismert mindenkit, kivéve téged? Idegenként bekerülni egy meglévő közösségbe sosem egyszerű. Hogyan viselkedjünk új emberként egy munkahelyen?

1. Ismerjük ki a szokásokat!

Ahány ház, annyi szokás – ez a legfontosabb dolog, amit a fejébe kell vésnie minden új dolgozónak. Különösen akkor érdemes ezt tudatosítani magunkban, ha már jelentősebb munkatapasztalat van mögöttünk, hiszen ilyenkor van egy határozott elképzelésünk a dolgok menetéről. Csakhogy egy új munkahelyen mindig nekünk kell alkalmazkodnunk a közösséghez, és nem fordítva. Hogy milyen szokások vannak, azt rengeteg tényező befolyásolhatja: a szakterület, a cégkultúra, az alkalmazottak átlagéletkora, de még a nemi összetétel is. Első lépésként érdemes nyitottnak lennünk a meglévő szokásokra, bátran érdeklődhetünk afelől, hogy van-e valamilyen szokás új munkatárs belépésekor.

2. Kerüljük a végleteket!

Nagyon sok múlik a kezdeti viselkedésünkön, hiszen a kollégák ekkor találkoznak velünk először. Két nagy hibát lehet ilyenkor elkövetni: ha túlságosan bezárkózunk vagy ha túlságosan harsánynak mutatkozunk. Mindkét végletet tanácsos kerülni. Ha túlságosan csendesek vagyunk, határozatlannak fogunk tűnni. Ha kérdeznek minket, mondjuk el a szakmai véleményünket, valamint próbáljunk nyitni a kollégák felé, beszélgetéseket kezdeményezni, amivel a szociális érzékenységünket mutatjuk. Ugyanakkor ne akarjunk egyből a középpontba kerülni, hangadónak lenni az elején, mert ezzel sérthetjük a meglévő hatalmi viszonyokat.

3. Helyezkedjünk megfigyelőállásba!

Fontos, hogy gyűjtsünk minél több információt a szervezetről, a munkatársak egymáshoz való kapcsolatáról, a jellemző gyakorlatokról, mert így tudunk a legkönnyebben beilleszkedni. Az első napokban, hetekben figyeljünk mindenre, ami körülöttünk zajlik, és próbáljunk a saját szemünknek hinni. Elképzelhető, hogy egy-egy kolléga alakítani akarja a véleményünket, de ezeket az információkat mindig átlagoljuk azzal, amit a többiek mondanak, illetve amit magunk észlelünk.

4. Kérdezzünk bátran!

Amikor új munkahelyre kerülünk, természetes, hogy nem vagyunk tisztában mindennel, nem ismerjük pontosan a munkafolyamatokat sem. Az első egy-két hét ebből a szempontból kicsit olyan, mint egy betanulás, és ezt a munkatársak is tudják. Ha nem értünk valamit, vagy nem vagyunk biztosak benne, kérdezzünk bátran, mert így nem hibázhatunk egy félreértés miatt. Ráadásul a kérdezéssel kapcsolatot teremthetünk a kollégákkal, akiknek jó érzés lesz, hogy hozzájuk fordulunk, hiszen ebben a helyzetben ők rendelkeznek a szükséges információval.

5. Maradjunk higgadtak!

Nehéz kérdés, hogy meddig számít valaki új fiúnak vagy új lánynak egy munkahelyen. Sokszor ez a következő új kolléga érkezéséig van így, ami lehet, hogy csak néhány hét, de akár egy-két évig is tarthat. Ez befolyásolhatja a cégnél betöltött szerepünket, illetve a hatalmi viszonyokat. A munkánk mindig magáért fog beszélni, de az újaknak kijáró ugratásokat kezeljük higgadtan, és egyszerűen lépjünk tovább rajtuk, így felesleges nézeteltéréseket kerülhetünk el.