Javában folynak az őszi mezőgazdasági munkálatok, a termények betakarítása, majd vetése. Ezért láttuk időszerűnek, hogy rendet tegyünk a mezőgazdasági idénymunka esetén gyakran alkalmazott egyszerűsített foglalkoztatás útvesztőjében. Mi szabályos, és mi nem az?
Sok esetben aránytalanul bonyolult utánajárást követel meg a munkaadótól, hogy egyszerűsített foglalkoztatás esetén az összes hatályos jogszabálynak megfeleljen. Tehát ténylegesen szabályszerűen alkalmazza munkásait. éppen ezért pontokba szedtük, mire érdemes odafigyelni, íme!
– Minden egyes munkavállaló esetén bejelentési kötelezettség van érvényben az adóhatóság felé, amelyet a munka megkezdése előtt meg kell tenni.
– A kötelező legkisebb munkabérnek minimum a 85 százaléka jár a dolgozónak.
– A munkaviszony napjaira 500 forint közteherfizetési kötelezettség hárul a munkaadóra az összes idénymunkása után.
– Fontos tudni, hogy egyszerűsített foglalkoztatás esetén a munkavállaló nem minősül biztosítottnak, nyugellátásra, baleseti-egészségügyi szolgáltatásra, valamint álláskeresési ellátásra nem jogosult.
Mindezek betartásával lehet szabályszerűen alkalmazni dolgozókat egyszerűsített foglalkoztatás keretében, azonban felmerülhetnek egyéb problémák. Például az sem biztos, hogy cége jogosult annyi ember foglalkoztatására ebben a formában, amennyire szüksége lenne, ez ugyanis függ a főállású munkavállalóinak számától. A szabály a következő:
– Főállású személyt nem foglalkoztató cég esetén egy főt lehet egyszerű foglalkoztatásban alkalmazni.
– Egytől öt főállású alkalmazott mellett két főt.
– Hattól húsz főállású alkalmazott esetén négy főt.
– Húsznál több főállású alkalmazott esetén pedig a létszám húsz százalékát.
Ha mégis több idénymunkásra lett volna szüksége, mint ahányat eszerint alkalmazhatott, a jövőben bátran hívja a HSA-t, mi ugyanis legitim, az elvárásainak megfelelő megoldást kínálunk!
További gondot okozhat cégének, hogy egyszerűsített foglalkoztatásban nem haladhatja meg a 120 napot a munkavállaló és a munkáltató közti munkaviszony egy naptári éven belül. Hiába rendelkezik tehát bevált szakembergárdával, amely pontosan tudja, mi a dolga, ebben a formában a törvény szerint nem bízhatja meg azt 120 napnál tovább. A megoldást ez esetben is a HSA jelentheti, amely gyorsan és zökkenőmentesen orvosolja ezt a hátrányt.
Az alábbi e-mail címen (ertekesites@hsakft.hu) kérhet megoldási javaslatot, amennyiben cége a fent említett foglalkoztatási problémákkal szembesült. A HSA minden kérdésben áll a rendelkezésére!