loader image

Lojálissá kell és lehet tenni a kölcsönzött munkavállalókat

A munkaerőhiány nemcsak a bérszinteket hajtotta fel, hanem a cégeknek azzal is szembe kell nézniük, hogy sokkal nehezebb megtartaniuk a munkavállalókat hosszú távon. Mindez a fizikai dolgozókra, kölcsönzött munkavállalókra hatványozottan igaz, akár egyik napról a másikra is elveszíthetik őket, ha nincsen kellő szándék és odafigyelés a lojalitásuk elnyerésére.

„Azt tapasztaljuk, hogy a munkavállalók egyre bátrabban hagyják ott azokat a munkahelyeket, amelyeken úgy érzik, hogy nem becsülik meg őket, mert pontosan tudják, hogy nem maradnak állás nélkül. A munkaerőhiány miatt joggal gondolhatják, hogy ha itt nem fordítanak kellő figyelmet rám, majd máshol megteszik – vázolta a munkaerőpiaci helyzetet Oláh Csongor, a HSA Group régióvezetője. Kölcsönzött munkavállalókra a megállapítás különösen érvényes, mert annak ellenére, hogy ugyanazt a munkát végzik el, sajnos sokszor látjuk, hogy a kölcsönvevő különbséget tesz a dolgozók között a saját állományában lévők javára.

„Természetesen profi szolgáltatóként mindent megteszünk partnereink termelékenységének zavartalan működéséért, de a jelen munkaerőpiaci környezetben a kölcsönzött munkavállalók száma is véges, így mindannyiunk érdeke a fluktuáció csökkentése. Ennek alapja, hogy a dolgozó, legyen kölcsönzött vagy sem, jól érezze magát a munkahelyén, mert akkor nem lesz oka máshová menni” – jelentette ki Oláh Csongor. Három fontos lépése van a kölcsönzött munkavállalók lojálissá tételének hosszú távon, ezeket vettük sorra.

1. Megfelelő embert a megfelelő helyre

A HSA Groupnál nagy figyelmet fordítunk arra, hogy a kölcsönzött munkavállalókkal előre megismertessük a munkakörnyezetet és feladatkört, amiben dolgozniuk kell majd. Elvünk, hogy ne a munkába állás után derüljön ki, hogy például egy festéküzemben valaki nem bírja a festék szagát, vagy nem tudja megszokni a gépek hangját, esetleg nem érzi magáénak a munkafolyamatot. Egyrészt gyárlátogatást szervezünk a dolgozóinknak, hogy megismerjék a környezetet, másrészt betanításon vesznek részt, így már az első munkanapjukon tisztában vannak a feladataikkal. A munkába állást követően projektvezetőink rendszeresen kilátogatnak a kölcsönvevőhöz, hogy helyben tudják kezelni az esetleges kérdéseket. Ezzel minimalizáljuk a munkavállalók diszkomfortérzetét.

2. Premizálási rendszer kiépítése

Általános tapasztalat, hogy targoncást sokkal nehezebb egy műszakos munkarendbe találni, mint több műszakosba, mert igénylik a műszakpótlékkal megkereshető plusz pénzt. A példa jól mutatja, hogy a fizikai dolgozók rendkívül jól motiválhatóak az alapbéren felül járó, teljesítményalapú premizálási rendszerrel. Ez lehet kvantitatív és kvalitatív, azaz mennyiségi és minőségi is, a lényeg, hogy lássák azt, hogy ha ezt és ezt teljesítik, azzal növelni tudják a bérüket.

3. Jövőkép, előrelépési lehetőség

Nemcsak anyagilag lehet megnyerni a kölcsönzött munkavállalók lojalitását, hanem azzal is, ha jövőképet állítunk eléjük. Fontos, hogy lássák azokat a lépcsőfokokat, amiket megmászhatnak, ha hosszabb távon elköteleződnek az adott munkahelyen. Tudják, hogy ha megtanulnak többféle gépet kezelni, akkor értékesebb munkavállalóvá válhatnak a cég szemében. Ebben a folyamatban a saját állományba vétel lehet az egyik fontos mérföldkő, hiszen ez biztonságot ad a dolgozóknak, mivel tudják, hogy az esetleges létszámleépítést első körben a kölcsönzött munkavállalók számának csökkentésével hajtják végre a cégek.