Az állásinterjú végén általában van lehetősége a pályázónak is feltenni a kérdéseit. Segítünk abban, hogy IT pozícióban mi az a négy téma, amit mindenképpen érdemes körbejárni, ha nem kaptunk rájuk kielégítő választ a korábbiakban.
Közvetítőként mi is erősen tapasztaljuk, hogy milyen nagy az igény az informatikai szaktudásra a munkaerőpiacon – friss felmérések szerint csaknem plusz húszezer informatikust fel tudnának szívni a cégek. Mivel ennyire keresett szakemberekről van szó, stratégiailag előnyös helyzetből indulnak az állásinterjún, amit érdemes kihasználni arra, hogy alaposan körbejárják, mit tud kínálni nekik a cég. Nemcsak anyagilag, hanem elsősorban szakmailag. Utóbbira fókuszáltunk a következő négy pontban.
1. A problémamegoldás megközelítése
Számos szakterület létezik az IT univerzumon belül is, de közös bennük, hogy mindegyiknek az a feladata, hogy a konkrét problémára megoldásokat találjon. Szokták mondani, hogy minden út Rómába vezet, de így sem mindegy melyiket választjuk – kinek ez, kinek az jön be jobban. Ugyanez igaz a problémamegoldásra is: lehet, hogy a végeredmény ugyanaz lesz, de nem mindegy, hogy milyen úton jutunk el a helyes válaszig. Mi a bevált munkamódszere a csapatnak? Kísérletezés a kívánt végeredményig vagy részletes terv készítése a cselekvés előtt? Hogyan kezelik a hibákat? Egy lépésként a megoldás felé vezető úton vagy tragédiaként?
2. A felelősségi körök változása
Mivel a technológia rendkívül gyorsan fejlődik, egy IT-s pozíciót sem lehet állandóként kezelni. Egészen más volt a feladata egy informatikusnak tíz éve, más most és más lesz tíz év múlva. Nem árt tudni, hogy az a pozíció, amire minket akarnak felvenni, honnan, miből fejlődött ki, és milyen hosszabb távú tervei vannak ezzel a feladatkörrel a cég vezetésének. Feltehetjük a kérdést, hogy van-e olyan távlati cél vagy projekt, aminek a megvalósulásában fontos szerepet szánnak nekünk.
3. Az innovációhoz való hozzáállás
Az előző pontban említett technológiai fejlődés az oka annak, hogy egy informatikus mindig törekszik arra, hogy a tudása a lehető legnaprakészebb legyen. Ez nem olyan szakma, amit egyszer megtanul az ember, és az elég élete végéig, hiszen aki nem fejleszti magát, annak a tudása előbb-utóbb elavulttá válhat. Lényeges szempont, hogy a cég mivel és hogyan támogatja a legújabb szakmai tudásanyaghoz való hozzáférését a dolgozóinak. Van-e lehetőség szakmai konferenciákra, továbbképzésekre menni? Biztosítják-e a sok esetben fizetős, innovatív szakirodalmat?
4. Mi az X-faktor?
Természetesen nem a tévés tehetségkutató sztárjelöltjeit kell kitárgyalni az iménti kérdéssel. De egy állásinterjún nemcsak a pályázónak kell meggyőznie a céget, hanem fordítva is zajlik ez a meccs: a cég mit tud kínálni, amiért érdemes ott dolgozni? Az anyagi és szakmai kérdések természetesen alapvetőek, de mi a titkos összetevő? Mi az X? Mi különbözteti meg ezt a céget az összes többi hasonló profilú vállalkozástól, amiért szeretnek itt dolgozni az emberek?