Vannak tiltólistás témák egy munkahelyen, amelyek rengeteg kellemetlenség forrásai lehetnek. Ne csináljunk bajt saját magunknak, inkább kerüljük őket!
1. „Mennyi a fizetésed?”
A pénz rendkívül kényes téma egy munkahelyen. Nyíltan rákérdezni egy kolléga fizetésére, akivel nem ápolunk személyesebb kapcsolatot, olyan mintha ajtóstul rontanánk be a privát szférájába. Ráadásul ez a kérdés konfliktusok sokaságát generálhatja, hiszen ha kiderül, hogy többet keres nálunk, sosem fogunk tudni többé ugyanúgy nézni rá, és fordítva dettó.
2. „Ez nem az én feladatom.”
Sokszor előfordul egy munkahelyen, hogy egyes kollégák több feladatot kapnak, mint amennyi a munkaköri leírásukban szerepel (bár az nagyon tágan értelmezhető). Az élet nem igazságos, az viszont biztos, hogy ha elkezdünk panaszkodni, feladatokat visszautasítgatni, azzal nem szerzünk jó pontokat a munkáltatónknál. Természetesen ha úgy érezzük, az utóbbi időben túlterheltek lettünk, azt megbeszélhetjük a főnökünkkel, de támasszuk alá érvekkel a mondandónkat, és akkor se legyünk csípőből elutasítóak.
3. „Olyan másnapos vagyok.”
Felnőttek vagyunk, néha elmegyünk szórakozni, sőt még alkoholt is fogyasztunk. Mindezzel az ég világon semmi baj nincsen, a szabadidőnkben azt teszünk, ami jól esik. Viszont a felnőttség nemcsak szabadsággal jár, hanem felelősséggel is például a munkánk iránt. Szóval munkaidőben, a kollégáknak arról panaszkodni, hogy mennyire fáj a fejünk a tegnap esti tivornyázás miatt, a legkevésbé sem felnőtt viselkedés.
4. „Nyugodj le/Ne parázz!”
Egy munkahelyen előfordulnak viták, hiszen nem kell mindig mindenben egyetérteni. Ezek a kis, jó értelemben vett viták viszik előre a céget; normál esetben két ellentétes vélemény összeütközéséből létrejön egy közös harmadik, amelyik mindkettőnél jobb. De nem szabad a vita hevében talán felfokozottabban magyarázó partnerünket így lehűteni, mert ezzel fölényesnek, lekezelőnek tűnünk majd. Egy vitához pedig pedig két egyenlő vélemény, tehát két egyenlő fél kell.
5. „A politikai nézeteid hibásak.”
Annak, aki ilyet mond a kollégájának, érdemes fellapoznia az értelmezőszótárban a bigott jelentését. Mert ő pontosan ilyen: elvakult, aki képtelen elfogadni mások eltérő álláspontját. Egy munkahelyen hozzánk hasonló felnőtt emberek dolgoznak, akiknek megvan a maguk egyénisége és világnézete. Nem óvodában vagyunk, és legfőképpen nem mi vagyunk az óvónénik, akinek meg kell nevelnie a „rossz gyerekeket”. Egy munkahelyen el kell fogadnunk a kollégákat.
6. „Csak nem terhes vagy?”
Ez a kérdés nem csak egy állásinterjún illetlen. Biztosak lehetünk benne, hogy ha egy kollégánk babát vár, és azt szeretné, hogy erről a környezete is tudjon, akkor maga fogja elmesélni a nagy hírt. Joga van ehhez, ne fosszuk meg tőle egy kikényszerített válasszal.
7. „Hallottad, hogy ez meg az mit csinált?”
A munkahelyi pletyka negatív hatásairól hosszú tanulmányok születtek már. Szavaink ráadásul kísérteni fognak minket, és még kellemetlen helyzetbe is kerülhetünk, ha az illető fülébe jut, hogy milyen információt terjesztünk róla a beleegyezése nélkül.